RSS

Montessori-pedagógia

05 sep

Régóta lapul már a fejemben a gondolat, hogy meg kellene ismerkedni  Maria Montessori pedagógiai alapelveivel, módszereivel – egész pontosan azóta, mióta egy volt tanárom megalapított egy Montessori-óvodát. Lássuk, miről is szól ez a pedagógia. :)

A Montessori-pedagógia nevét megalkotójáról, Maria Montessoriról kapta. Montessori pedagógusként rengeteg újdonságot alkalmazott az óvodapedagógia területén, melyek egy része mára már alapvető módszernek számít (többek között ő alkalmazta először az óvodás gyermekekhez méretezett berendezési tárgyakat, bútorokat), egy része ugyanakkor még mindig újdonságszámba megy. Módszerét, tapasztalatait a mai napig egyre többen alkalmazzák – ahogy látom, legtöbbször óvodákban, de Montessori-iskolával is találkoztam az olvasás során.

Montessori pedagógiájának kidolgozása során a gyermekek önálló cselekvési és megismerési vágyára, problémamegoldó képességére épített. Hitte, hogy a megfelelő környezet kialakításával minden gyermek számára megteremthető az az ideális állapot, melyben a legtöbbet képes befogadni, tanulni. Ehhez olyan eszközöket igyekezett a gyermekek kezébe adni, melyekkel ők is könnyen ismerkedhetnek, ugyanakkor valósághűek, esztétikusak és javítják a finommozgásokat, koordinációt.  Montessori vallotta, hogy a gyermek képes természetes kíváncsiságából adódóan megszerezni a kellő ismereteket, így pedagógiájának egyik fő célja, hogy a kicsik speciális környezetben, speciális tárgyak és eszközök segítségével önállóan jussanak el képességeik legmagasabb szintjére.

A megfelelő környezet jelenti mind az ingergazdag, esztétikus, tiszta és rendezett hátteret a gyermekek számára, mind pedig a pedagógusok pozitív hozzáállását. A Montessori-módszert alkalmazó intézményekben – hozzáteszem, szerintem másutt is – elengedhetetlen a gyermeki személyiség tisztelete, az egyes gyermekek képességeinek és adottságainak figyelembe vétele, a minél nagyobb fokú önállóság biztosítása. Az óvodákban nemcsak az észlelés-érzékelés fejlesztését, az írás-olvasás és számolás előkészítését tartják szem előtt, hanem a gyermekek szociális nevelését is. Ehhez hozzátartozik, hogy ezekben az intézményekben kis létszámú és vegyes korú (pl. 3-7 év) csoportokat találunk. Fontosnak tartják továbbá az önálló döntés képességének kialakítását is, mely eredményeképpen a gyermekek magabiztosabbá, önállóbbá, érettebbé válnak. Az óvodákban a gyermekek erkölcsi nevelése is nagy szerepet kap, természetesen életkoruknak megfelelő szinten.

Így utánaolvasva sok pozitív benyomás ért ezzel a módszerrel kapcsolatban. Egyetértek az alapelvekkel, egyik gondolat vagy módszer sem tűnik fölöslegesen különcködőnek, egyszóval tetszik a Montessori-pedagógia. :)

forrás:
Wikipedia
http://www.montessori.hu
http://www.babakalacsovi.hu

 
4 komentoj

Posted by pri 2012/09/05 en pedagógia, szakmai

 

Etikedoj:

4 respondoj al “Montessori-pedagógia

  1. Timi

    2012/09/07 at 07:55

    Tudod, mit tartok én még fontosnak Montessoriben? (Azon túl, hogy ő volt az első olasz orvosnő, és olyannyira diszkriminálták, hogy állva kellett végighallgatnia az összes előadást, mert egy nő a professzor urak között nem foglalhat helyet… Szóval nem kicsi eltökéltség volt benne.) Hozzám azért áll különösen közel, mert Montessori a módszereit eredetileg sérült gyerekek fejlesztésére találta ki, akiket úgy fejlesztett, hogy mintegy “rákényszerítette” őket az önállóságra. Nem szolgálta ki őket, inkább olyan játékokat talált ki, amelyekben benne van az önellenőrzés lehetősége. És állítólag neki köszönhető az is, hogy a mai játékokon vannak pici ruhák, pici zipzárakkal, gombokkal, fűzőkkel, ilyesmikkel, mert ő biztosított először “transzfer” lehetőséget arra, hogy a gyerekek külső eszközökön megtanuljanak mondjuk cipőt fűzni meg ruhát gombolni.

    Jaj, de örülök, hogy írtál Montessori cikket! ^^ Van kedved Waldorfosat is írni? :D

     
    • aeldona

      2012/09/07 at 09:28

      Na, egy kis szakértő. :) Igen, a sérül gyerekeknél különösen fontos, hogy ne helyettük csináljuk meg, amit meg kell, különben nem sokat fejlődnek. Tetszik nekem ez a néni. :)
      Jaj, azok a játékok nekem nagyon tetszenek! Ha egyszer lesz gyerekem, a 9 hónap alatt tuti szakítok rá időt, hogy varrjak egy gombos-zipzáras-zsebes-cipőfűzős-tépőzáras-stb. macit vagy babát.

      Igen, igazából az a jövő heti projekt. :D Kíváncsi vagyok, vajon miben különbözik a Montessori és a Waldorf – remélem, írnak arról is sok okosságot a neten.

       

Respondi

Entajpu viajn informojn sube aŭ alklaku piktogramon por ensaluti:

WordPress.com Logo

Vi komentas per via konto de WordPress.com. Elsaluti /  Ŝanĝi )

Twitter picture

Vi komentas per via konto de Twitter. Elsaluti /  Ŝanĝi )

Facebook photo

Vi komentas per via konto de Facebook. Elsaluti /  Ŝanĝi )

Connecting to %s

 
%d blogantoj ŝatas tiun ĉi: